چند وقت پیش ابو تسنیم نامی تصویر دست نوشته ای قدیمی که در واقع یک دعوت نامه برای اجرای تلاوت قرآن هست رو در فضای مجازی منتشر کرد. در این دعوت نامه که 65 سال از تاریخ کتابت اون می گذره، شخصی به نام "عوض محمد خاطر" از استاد عبدالباسط برای انجام تلاوت قرآن در مراسم چهلم یکی از بستگانش دعوت به عمل آورده بود. درخواست دوست بزرگوارم آقا محمود برای رمزگشایی متن این دعوت نامه!! بهونه ای شد تا تصویر، متن و ترجمه اون رو در این پست تقدیم دوستان کنم.



متن عربی نامه:

بسم الله الرحمن الرحیم

القاهرة فی 1950/10/24

حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالباسط

تحیة طیبة و شوقاً إلی رؤیاکم و تلاوتکم کشوق الظمأن إلی الماء و سؤالاً عن صحتکم. متعکم الله بالصحة و العافیة علی الدوام و بعد:

یکتب لک هذا الکتاب شخصٌ قد سمعکم کثیراً بسوهاج و جلس معکم کثیراً بمنزل المرحوم الحاج عبدالله المساوی و الحاج عبدالحمید المساوی و الشیخ علی المساوی و غیرهم من أهالی سوهاج الکرام. و الموضوع ألذی من أجله أکتب لک هذا هو أن توفی إلی رحمة الله أحد أقاربی «عمی» و لم أتمکن من استدعائک لیلة الوحدة و لکن أنا و جمیع العائلة نرید أن تحضر طرفنا بالقاهرة لإحیاء لیلة الأربعین یوم 12 نوفمبر القادم بالیلة 1950/11/14 و أملنا أن ترتبط معنا فی هذا المیعاد و لاسیما و الوقت کاف و نحن فی إنتظار خطابکم بالموافقة بفارغ الصبر. والسلام

أخوک عوض محمد خاطر


ترجمه متن نامه:

قاهره 1950/10/24

جناب شیخ عبدالباسط فاضل و محترم

با سلام و درود. مانند اشتیاق یک شخص تشنه به آب، مشتاق دیدار شما و  شنیدن تلاوتتان و نیز جویای احوال شما هستم. خداوند شما را از سلامت و تندرستی دائم بهره مند سازد. اما بعد:

شخصی که این نامه را برای شما می نویسد تلاوت های شما را در استان سوهاج بسیار شنیده و با شما مجالست های زیادی در منزل مرحوم حاج عبدالله المساوی و حاج عبدالحمید المساوی و شیخ علی المساوی و سایر اهالی بزرگوار سوهاج داشته است. موضوعی که به سبب آن، این مطلب را برای شما می نویسم از این قرار است که یکی از اقوام من «عمویم» به رحمت خدا رفت ولی قادر به دعوت شما برای حضور در مجلس ختم او نبودم. من به اتفاق کلیه افراد خانواده از شما درخواست می کنیم که در تاریخ 14 نوامبر 1950م به منطقه ما در شهر قاهره برای اجرای مراسم چهلم که مورخ 12 نوامبر 1950م است تشریف بیاورید. امید داریم که در آن موعد حضور به هم رسانید، علی الخصوص که زمان به اندازه کافی وجود دارد و ما بی صبرانه در انتظار پاسخ مثبت شما هستیم. والسلام

برادرت عوض محمد خاطر