اگرچه انتشار جداگانه و پرداختن به تک تک تلاوت‌های استاد عبدالباسط عبدالصمد در وبلاگ، هم لطف خاص خودش رو داره هم از طرف بازدید کننده‌ها استقبال و تعامل بیشتری  نسبت به مطالب و تلاوت‌ها صورت می‌گیره، اما به دلیل کثرت تلاوت‌ها و سرعت کندی که وبلاگ صوت السماء در روند فعالیتش داره و همچنین  بنا به دلایل دیگه، انتشار کل تلاوت‌ها و یا حتی بخش اعظم اون‌ها به این شکل، متاسفانه تقریبا ناممکن و نشدنیه. لذا تصمیم گرفتم از این به بعد گنجینه گران‌بهای تلاوت‌های استاد عبدالباسط رو به صورت گروه گروه و به شکل مجموعه‌ای کامل و جامع در وبلاگ منتشر کنم. در این صورت وبلاگ صوت السماء مرجعی جامع و کامل برای تلاوت‌های استاد عبدالباسط عبدالصمد خواهد شد. قبل از شروع به این کار توجه دوستان گرامی رو به توضیحاتی در رابطه با ویژگی‌ها و نحوه انتشار این مجموعه جلب می‌کنم.
مجموعه‌ای که در اختیارتون قرار می‌گیره مجموعه‌ای کامل، منظم و مدون از تمامی تلاوت‌های استاد عبدالباسط که تاکنون منتشر شدند هست. این مجموعه به همت یکی از دوستداران و مجموعه‌داران عراقی تبار استاد عبدالباسط، جناب آقای «محمد عبدالهادی» تحت عنوان عربی «المکتبه الشامله» بطور دقیق و مرتب جمع آوری و تدوین شده. آقای عبدالهادی در آخرین ویرایش، یعنی ویرایش سوم این مجموعه، از چینشی جدید برای فهرست‌بندی تلاوت‌ها بهره برده که در ادامه توضیح می‌دم. همچنین در این بروزرسانی، آخرین تجدید نظرها و تصحیح‌ اطلاعات مربوط به مکان، زمان و مناسبت‌ تلاوت‌ها یا به اصطلاح «توثیقات» صورت گرفته. در نسخه‌های سابق مکتبه بسیاری از تلاوت‌ها دارای نسخه‌هایی متعدد با نواقص و زوائد و کیفیت‌هایی مختلف بودند که در بروزرسانی اخیر پس از انتخاب بهترین و مناسبت‌ترین نسخه از هر تلاوت، نسخه‌های تکراری حذف شدند و تنها تعداد معدودی از اون‌ها در دو نسخه ارائه می‌شن. تلاوت‌های تصویری استاد هم به صورت فایل صوتی در این مجموعه گنجونده شدند که با درج کلمه (ویدیو) در انتهای آدرسشون مشخص شدند.

ترتیب تلاوت‌ها:
تلاوت‌ها بر اساس اولین سوره‌ی قرائت شده در هر تلاوت گروه‌بندی شدند. برای مثال تلاوت «مائده نبأ شمس» در گروه سوره مائده و یا تلاوت «حشر تکویر فجر» در گروه سوره حشر قرار می‌گیره. چینش و ترتیب انتشار گروه‌ها هم بر اساس ترتیب سوره‌ها در مصحف شریف، یعنی حمد، بقره، آل‌عمران، نساء..... خواهد بود. 

کدبندی تلاوت‌ها:
برای هر تلاوت یک کد مخصوص سه بخشی بر اساس اولین سوره و کشور محل اجرای تلاوت در نظر گرفته شده. به این ترتیب ضمن دسته بندی تلاوت‌ها بر اساس  دو مورد فوق، با اضافه شدن تلاوت‌های جدید و بروزرسانی‌های آتی، گروه‌بندی و فهرست تلاوت‌ها دچار بی‌نظمی و بهم خوردگی نخواهد شد. طبعا اشاره به یک تلاوت طبق کد مخصوص هم راحت‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.
اولین عدد در این کد مخصوص، مربوط به شماره سوره در قرآن کریم، عدد دوم، کد کشوری که تلاوت در آن اجرا شده و عدد سوم نشون دهنده این هست که  تلاوت چندمین تلاوت اجرا شده در کشور مورد نظر است. کدهای مربوط به کشورها هم از این قراراند:

(1):  کشور مصر
(2):  کشور سوریه
(3):  کشورهای فلسطین و اردن
(4):  کشور عراق
(5):  کشور کویت
(6):  سایر کشورهای عربی که غالبا امارات و قطر هستند
(7): کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان که غالبا پاکستان، آفریقای جنوبی و آمریکا هستند

 


نحوه انتشار تلاوت‌ها:
ان شاء الله شروع انتشار جامع تلاوت‌های استاد عبدالباسط با تلاوت‌های مجلسی و به صورت گروه به گروه و هر گروه در یک پست جداگانه خواهد بود. بعد از پایان یافتن انتشار تدریجی پست‌ها تمامی محتویات اون‌ها در یک پست جدید ادغام می‌شن تا در کنار دسترسی جداگانه به هر گروه، امکان دسترسی یک‌جا به همه تلاوت‌ها فراهم بشه.
بدین ترتیب برای پیدا کردن یک تلاوت چه بر اساس سوره‌ها و آیات قرائت شده و چه بر اساس زمان و مکان و سایر مشخصات تلاوت، پس از ورود به پست جامع، از طریق بخش جستجو در مرورگر (Ctrl+F) میشه به سرعت و سهولت به جستجوی تلاوت مورد نظر پرداخت. همچنین برای جستجوی دقیق‌تر تلاوت‌ها می‌تونید از بخش «جستجوی وبلاگ» استفاده کنید. علاوه بر این، دسترسی به گروه‌ها از طریق ستون «طبقه بندی موضوعی» و نیز پایین همین صفحه هم امکان‌پذیر هست.
اگه عمری باقی موند و توفیق یار بود، ان شاء الله برای تلاوت‌های استودیویی و همچنین سایر تلاوت‌های استاد عبدالباسط هم اقدام خواهد شد.


فهرست گروه‌های تلاوت های مجلسی


بقره    آل‌عمران    نساء    مائده    انعام    اعراف    انفال    توبه    هود    یوسف    رعد    ابراهیم    حجر    نحل    اسراء    کهف    مریم    طه    انبیاء    حج    مومنون    نور    فرقان    شعراء    نمل    قصص    لقمان    احزاب    صافات    زمر    غافر    فصلت    شوری    فتح    حجرات    ق    ذاریات    نجم    قمر    رحمن    واقعه    حشر    صف    تحریم    حاقه    مزمل    مدثر    قیامه    قصارالسور